Digitale ferdigheter etter årstrinn
Her finner du en oversikt over ferdighetsmålene barna skal delta i i barnehagen og elevene skal oppnå innen utgangen av 2. 4. 7. og 10 årstrinn. Velg barnehage eller årstrinn til venstre for å se målene. Du kan også trykke på ferdighetsmålene for å se mer detaljert informasjon til målene, forslag til læringsaktiviteter og vurderingsmuligheter. Målene er delt inn i hovedområder som til sammen dekker de ulike aspektene av barna og elevenes digitale ferdigheter.
I henhold til Rammeplan for barnehagen skal barnehagens digitale praksis bidra til barnas lek, kreativitet og læring
(Utdanningsdirektoratet, u.å.). Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.
Rammeplanen understreker at ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna
(Utdanningsdirektoratet, u.å.). Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Målene vi har valgt for barnehagen fokuserer derfor på at barna skal oppleve digitale verktøy sammen med voksne, ikke at de skal håndtere enhetene selv.
Målene legger vekt på kreativitet, lek, undring og nysgjerrighet. Gjennom å se på verden gjennom mikroskop eller stjernekikkert, lytte til digitale fortellinger, eksperimentere med kreative digitale verktøy og prøve ut enkel programmering, får barna grunnleggende erfaringer som støtter deres videre digitale læring. Dette er i tråd med rammeplanens føringer om at personalet skal legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og selv skaper noe gjennom digitale uttrykksformer
(Utdanningsdirektoratet, u.å.).
Alle aktivitetene er designet for å skje sammen med voksne, hvor voksne håndterer enhetene og barna opplever og deltar. Dette sikrer at barna får trygge og meningsfulle opplevelser med digitale verktøy, samtidig som de utvikler grunnleggende forståelse for hva digitale verktøy kan brukes til. Helsedirektoratet understreker at hvis barn fra 2-5 år bruker skjerm bør det være sammen med en voksen i en trygg og sosial sammenheng
(Helsedirektoratet, 2025).
Referanser:
Helsedirektoratet. (2025). Skjermråd for barn og unge. Hentet fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/skjermbruk-blant-barn-unge-og-foresatte/barn-og-unge
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Rammeplan for barnehagen: Barnehagens digitale praksis. Hentet fra https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/arbeidsmater/digital-praksis/
Innen utgangen av 2. årstrinn skal elevene ha grunnleggende ferdigheter i å håndtere digitale enheter, navigere i enkle apper og bruke digitale læremidler. De skal kunne produsere enkle digitale arbeider med tekst, bilde og lyd, og ha begynnende forståelse for digital etikk og trygg bruk av internett.
Elevene bygger på erfaringer fra barnehage og utvikler ferdigheter i å ta vare på enheter, logge inn selv, og bruke digitale verktøy til læring. De lærer grunnleggende produksjon gjennom enkle digitale bøker og presentasjoner, og får første erfaringer med å søke etter informasjon og bilder på internett.
Innen utgangen av 4. årstrinn skal elevene ha utvidet sine ferdigheter til å lese og forstå sammensatte digitale tekster, skrive lengre tekster med tastatur, og produsere mer komplekse digitale arbeider. De skal kunne søke kritisk etter informasjon, ha en forståelse for hva opphavsrett er, og kommunisere digitalt med både lærere og medelever.
Elevene bygger videre på grunnleggende ferdigheter fra 2. årstrinn og utvikler mer selvstendighet. De lærer å skrive effektivt med tastatur, produsere multimediearbeider med tekst, bilde, lyd og video, og får bedre forståelse for kildekritikk og digital dømmekraft.
Innen utgangen av 7. årstrinn skal elevene kunne lage avanserte digitale presentasjoner og produkter, samarbeide effektivt i digitale miljøer, og utøve kritisk digital dømmekraft. De skal kunne programmere enkle systemer, redigere video og lyd, og ha god forståelse for personvern og digital etikk.
Elevene bygger på ferdighetene fra 4. årstrinn og utvikler mer komplekse digitale produkter. De lærer å programmere med Scratch og Microbit, samarbeide i digitale plattformer, og vurdere kilder kritisk. De får også erfaring med å lage og redigere video og lyd for faglige formål.
Innen utgangen av 10. årstrinn skal elevene kunne bruke digitale verktøy hensiktsmessig for faglig arbeid, programmere systemer med sensorer og input, og utøve god digital dømmekraft. De skal kunne produsere et utvalg av digitale produkter, samarbeide i digitale prosjekter, og ha god forståelse for personvern, kildekritikk og digital etikk.
Elevene bygger på alle tidligere ferdigheter og utvikler videre ferdigheter innen digital produksjon og programmering. De lærer å bruke programmering i faglige sammenhenger, lage avanserte digitale presentasjoner og produkter, og utøve kritisk tenkning om digitale medier og teknologiens rolle i samfunnet.